<$BlogMetaData$>

ساعه دماغى
موضوعاتى فى

كيف تدون على بلوجر ؟
أفضل الموضوعات
حدث فى محطه الرمل


عن ساره بنت الإسكافى عن صبرى بن سراج عن إيناس بنت لطفى عن مصطفى بن فتحى قال : سمعت محمد بن حمدى يقول : أخى السلفى , إختى السلفيه ..
لاحظت فى الأونة الأخيرة , تلك الدعوه الصهيونية الأمريكية القذرة , من هؤلاء الكفرة أعداء الدين القردة الخنازير , الداعية إلى إستعمال المخ وتشغيل الدماغ والتفكر فى حقائق الأمور من حولنا , الأمر الذى إن حدث سيقضى على الفكر السلفى إلى غير رجعة , فأحببت أن أضع بين يدكم هذا المرشد الصغير , حتى يكون لكم عونا وللأجيال القادمة سندا , حتى يظل الفكر السلفى نهجا ومنهاجا , لكل من إرتضى إستبدال مخه البشرى بأخر ماركة (أديداس(
وقد إخترت له إسم : السلفية بدون معلم , وبالفعل أخى القارىء ستشعر بين هذه الصفحات , إنك لا تحتاج معلم على الإطلاق لكى تصبح سلفيا فى فتره لا تتجاوز سبعه أيام .. وقد إعتمدت فى هذا المختصر على اسلوب الإختصار والتركيز وعرض الافكار على شكل نقاط اساسيه حرصا على ذهن القارىء ووقته الثمين .
والله من وراء القصد ,
الشيخ : محمد بن حمدى
تاريخ فعلى :أحد أيام القرن الحادى والعشرين
تاريخ عقلى : أحد أيام القرن الثالث الهجرى !
لكى تكون سلفيا .. لا يحتاج الأمر لكثير من الجهد .. يمكنك إتباع هذه الخطوات , وستجد نفسك إن شاء الله سلفيا دون أى مجهود يذكر .
1 - إحفظ من القرأن ما يساعدك على مجادلة العلمانيون الكفرة أعداء الدين ولا تنسى حفظ الأيات بنصها , وأيضا قراءة التفسير , وأحذرك أخى المؤمن من قراءة عدة تفاسير لعدة شيوخ , فقط إقصر قراءتك على شيخ واحد , وكلما كان الشيخ أكثر تشددا كلما كان افضل , وكلما كان تفسيرة أكثر صعوبة كلما كان ذلك أصعب لتضليل الكافر الملحد الذى يجادلك .
- 2إحفظ من الأحاديث الشريفة ما يعينك على دنيتك , وعلى عقول الأخرين من حولك , وإذا إختلف أحدهم معك فى الرأى فإجعل صوتك عاليا مذكرا إياه أنك تحدثه بحديث الرسول وقرأن الله , فهل يجوز الإعتراض عليهما ؟ لا تجعل محدثك يستدرجك إلى حيث مستنقع التفسيرات المتعدده للقرأن والحديث , ولا تترك له الفرصة ليحدثك عن سماحة الدين ورحمة الله , حتى لا تكون هدفا سهلا لأغراضة الشريرة لحثك على إستخدام عقلك . ونوصيك بحفظ الحديث الشريف : من رأى منكم منكرا فليغيرة بيدة , فإن لم يكن بلسانه ..... الخ ففى هذا الحديث مدخلا لك للتحكم فى حياة كل من حولك وعدم إستطاعة أحد أن يرد عليك بـ (ملكش دعوه)
3 - كسلفى صالح , لا يجب أن يخلو جيبك من بعض الكتيبات المهمة , وتذكر دائما أن تحمل أكثر من نسخة من الكتيب الواحد حتى تنشرها لكل رفاقك , ولا يعنى أن تسير فى طريق السلفية أن تصبح فظا غليظ القلب , بل على العكس , يجب عليك أن تتباسط مع الجميع , حتى يحبونك وتستطيع جذبهم إلى طريق الإيمان .. ومن قال أن السلفى لا يتحدث مع إخوته من الفتيات زميلات العمل والكليه ؟ إن ذا لمن الإتهامات التى يتهمنا بها القردة الخنازير من اليهود والأمريكان ومن إتبعهم .. بل يجب عليك أن تتحدث إلى الفتيات من زميلاتك , أيضا يجب أن تعطيهم الهدايا القيمة التى تنفعهم وتهديهم .. فمثلا زميلتك السافرة العاهرة المتبرجة التى لا تتزين بخيمة النقاب , عليك بإهداءها نسخة من كتاب : عود الثقاب . فى طريقة إرتداء النقاب , أو كتاب : غلق الباب , فى فضل إرتداء الحجاب . ولا تهتم بنظرة الضيق التى سترتسم على وجهها أنذاك , فهى لا تدرى مصلحتها بعد أن غواها الشيطان وجعلها تسير فى طريقه .
ومن قال ألا تحدث أصدقاؤك من معتنقى الديانات الأخرى ؟ هذا والله لإثم عظيم ودعوى كاذبة إفتراها علينا أصحاب الفكر العلمانى المتخلف لعنهم الله ولعنتهم الملائكة . بل يجب عليك أخى السلفى أن تتحدث مع أخيك فى الله . هذا النصرانى الكافر الملحد حفيد الشياطين .. هذا الذى سار فى طريق الضلال يجب أن تبسط له يدك الكريمة .. فلا مانع من إهداؤة شريط كاسيت بعنوان : العذاب الشرانى , للواد النصرانى . للشيخ : منذر العاصى أو كتيب : الجزية والفدية , فى معاملة فادى وفادية للشيخ جابر العنزى .
4 – السلفى المخلص , يجب ان يكون متفتحا على العالم من حوله , قادرا على التواصل مع الناس بكل الطرق , ويجب عليه إستخدام المخترعات الحديثة لنشر كلمة الله . ومن الإشاعات المغرضة الأثمة التى اطلقها المحبين لتشوية صورة السلفية , إدعاؤهم أننا نحرم إستخدام شبكة الإنترنت , وهذا والله إثم عظيم . فبالطبع يمكنك إستخدام الإنترنت لنشر الكثير من معتقداتنا السلفية ..
مثلا تلك الرسالة الإيمانية الرائعة التى تتحدث عن (سلمى) تلك الفتاة الفلسطينية الشابة التى إبتلاها الله بالشلل فى كل انحاء جسدها , وفى احد الايام جائتها السيدة فاطمة الزهراء فى المنام وأمرتها أن تنشر (لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله) بين عشرين من أبناء المسلمين . ولم تكد سلمى تفعل ذلك حتى شفت تماما , فليس عليك سوى أن تنشرها أنت ايضا لعشرين من زملاءك , وقد إستهزأ بهذا الإيميل تاجر ثرى فخسر كل ممتلكاته , وأصيب بالتسلخات وإحتار الأطباء فى علاجه , بينما إهتم بها ونشرها شاب فقير فأغناه الله من حيث لا يحتسب .
ايضا يجب أن تساهم فى نشر الرسائل التى تفضح المخططات الصهيونية العالمية , مثلا تلك الرسالة القيمة عن أنك إذا أمسكت بهاتف نوكيا , وتشقلبت على الأرض بحيث يكون رأسك فى الأسفل وقدمك إلى الأعلى , ووقفت بهذا الوضع أمام المرأه , ومسكت فى يدك الثانية كاميرا مقلوبه وصورت نفسك فى المرأة ممسكا بهاتف النوكيا , فإن كلمة Nokia فى هذه الحالة الصورة ستكون مقلوبة الحروف , بمعنى أنها ستكون حروف كلمة Aikon والتى هى إختصارا لجملة باللغة الإنجليزية تعنى : إدعم إسرائيل بكل ما تملكه ! وهذا مخطط صهيونى قذر لإفساد شباب المسلمين فإحذر إستعمال كل منتجات نوكيا .
كل ما عليك أخى السلفى هو نشر تلك الرسالة بين أكبر عدد من أصدقاءك من خلال الإيميل , والمنتديات وقاعات الدردشة والمدونات . ولا تهتم بهؤلاء الذين يتهمونك بالجهل والضلال , أما اصحاب المدونات , يمكنك إستعمال إمكانية التعليق فى مدوناتهم لنشر رسائلك , ويجب أن تنتبه لمتابعة المدونات كل فترة , حيث تمكن الشيطان من قلوب بعض اصحاب المدونات مما يجعلهم يمسحون تعليقاتك الهادفه , حينها ينبغى عليك الإستمرار فى إرسال رسائلك حتى يمل صاحب المدونه ويضطر للإبقاء عليها .. وهكذا تعلوا كلمه الله .
أيضا لا تنسى المواقع الإخباريه , استعمل خصائص التعليقات فيها للاعتراض على كل ما لا يخضع لشرع الله , وما لا يخضع لشرع الله هو كل تلك الاخبار الفنيه والثقافيه والاجتماعيه والسياسيه , وادعهم دائما بإسلوب يحببهم فى الطاعه ويبعدهم عن الضلال كأن تكتب فى تعليقك : " إتقوا الله .. والله العظيم يوم القيامه ولا حاجه من دى هتنفعكم وهتتحمروا فى نار جهنم ولا السمك المقلى "
أيضا يجب عليك إغراق البريد الإلكترونى لأصدقاءك بالرسائل الهادفه النافعه كرسالة :
هل تعلم أن من قال سبحان ربى العظيم غرست له نخله فى الجنه ؟
لماذا لا تقول الان سبحان ربى العظيم ؟
هل هى جمله صعبه الى هذا الحد ؟
هيا رددها معى
سبحان ربى العظيم .. نخله
سبحان ربى العظيم .. نخلتان
سبحان ربى العظيم .. ثلاث نخلات
وهكذا اخى السلفى .. إستمر فى الكتابه حتى يكتمل العدد فدانا كاملا من النخيل !
ويجب أن يكون معدل ارسالك لرسائل البريد الالكترونى قليلا حتى تترك الفرصه لاصدقاءك استعمال بريدهم الالكترونى فى باقى امور الحياه .. فيمكن الاكتفاء بارسال خمسه وخمسين رساله يوميا فقط .
ولا تهتم بمن يقول لك أنك تغرق بريدة الالكترونى برسائلك وتمنعه من استقبال الايميلات المهمه , فما الاهم من شرع الله وذكره ؟ انه إذن لمن الضالين الغاوين .
5 – لابد من أن تهتم بمظهرك كسلفى , وقد حاول الفنان الضال عادل إمام أن يصور السلفيين فى أفلامه كإناس لا تعرف سوى إرتداء الجلباب الأبيض وإطلاق لحاهم , أما السلفيه الحقه فلا تشترط أبدا إرتداء الجلباب كشرط أساسى , بل هى تبيح إرتداء أى نوع من أنواع الملابس , فقط حاول ألا يكون طرفه ملامسا للارض حتى لا يختلط بنجس الأرض .
أما عن البنطال الجينس فحرام إرتداؤه , لأن فيه تشبه بالغرب الملحد الكافر , وتشبه بهؤلاء الفنانين الأمريكيين الرعاع الذين يظهرون فى الأفلام الهوليودية الكافره .
أما عن البنطال القماش فمكروه إرتداؤه , لأن فيه تشبها بالشرق الشيوعى الكافر , فإنت إذ ترتدى البنطال القماش فأنت تتشبه بأبناء الكتله الشرقيه الشيوعيه , وهذا حرام شرعا .
أما عن (الشورت) فحرام إرتداؤه , لأنه يكشف عما لا يجب الكشف عنه , وهو مخالف لتقاليد وعادات المجتمع والدين الحنيف .
وهكذا تجد أن السلفيه لا تجبر متبعيها على إرتداء الجلباب , إرتدى ما يحلو لك أخى المسلم , فقط يجب ألا يكون بنطلون جينس أو (شورت) أو بنطلون قماش !
"حرام حرام حرام" إجعل هذه الجمله هى أول جمله تقولها لكل من يسألك حول شيئا فى أمور حياته , فكلما وجدك الناس متشددا كلما كان ذلك دافعا لهم لحبك والإحساس بصدق إفتاءك ... إرتداء البنطال حرام .. شرب الكولا والبيبس حرام , أكل الجبن الرومى والبسطرمه (عافاكم الله) حرام , مشاهدة التليفزيون – ناهيك عن دخول السينما – حرام ... الخ
6 – أما فى نصيحتى الأخيرة لك , أذكرك بالمنهج العام للسلفيه , والقاعده الأهم التى تشمل فى محتواها باقى القواعد .. إياك وإحكام العقل أو التفكير بما يمليه عليك عقلك , ولم يفسد الكفره والملحدون إلا تشغيل مخهم وإطلاق فكرهم , وهم الأن يحاولون أن يجعلوك أنت الأخر تفكر فى الدنيا من حولك ولا تستقى تعليمات دينك من شيوخ السلفيه , وإن هذا لإثم عظيم , فالذكاء والإستقلالية والتفكير المنفصل والتفكر فى التفسير الحقيقى للاشياء من حولنا كلها مصطلحات لا تستقيم وفكر السلفيه , فالسلفيه هى أن تسلم عقلك ووجدانك لشيخك .. حتى تستقيم دنيتك وحياتك . فالكفر كلمة مشتقة من التفكير .. حمانا الله وحفظنا من مرض التفكير
فى الموضوع التالى أستكمل معك طريقك للسلفية بدون معلم , إلا أن الموضوع التالى سيكون مخصصا لأختنا المسلمة . كيف تصبح هى الأخرى سلفية ؟ وقد أثرت أن أقصر هذا الموضوع على النصائح الموجهه لإخواننا من الشباب , وقصر الموضوع التالى على النصائح الموجهة لإخواننا من الفتيات , فإنتظرونا فى الجزء الثانى بإذن الله .
الشيخ : محمد بن حمدى .
Labels: موضوعات ساخرة شاخرة
55 Comments:
موضوعاتى فى جريدة الدستور
_______________________
فيديو تسليم جائزة موقع عشرينات

موضوعاتى فى مجله كلمتنا






موضوعاتى فى موقع عشرينات

موضوعاتى فى جريدة شباب مصر

التطور التكنولوجى والحرب الشيعيه السنيه

حقوق الطبع والنسخ محفوظة
للمزيد من الموضوعات يرجى تصفح الأرشيف
February 2007
March 2007
April 2007
May 2007
June 2007
July 2007
August 2007
September 2007
October 2007
November 2007
December 2007
January 2008
February 2008
March 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
September 2008
October 2008
November 2008
December 2008
January 2009
February 2009
March 2009
April 2009
May 2009
June 2009
July 2009
August 2009
August 2009
September 2009
October 2009
November 2009
لا بجد انا فعلا تعبت من الناس ديه لسه من شويه واحد سلفي على جروب فى الفايس بوك تسببلى فى انفجار المراره الجديده
انا كل شويه اغير اميل بسبب العينه ديه
ده غير انه لا مهرب منهم على الفايس بوك
هم قدر جيلنا للاسفه
قدره الاسود بجانب اقدار كتير اشد سوادا ابتلينا بها لحكمه لا يعلمها الا الله
نخله
نخلتين
تلت نخلات
ونص
وانا بقرا الكلمة دى افتكرت احمد السعدنى فى فيلم مرجان احمد مرجان
جماعة نور الحق
بالظبببببببببببط هو والله
الدين يسر وليس عسر يا اخ محمد بن حمدى
هههههههههههههههه
بديع و الله
معلم فعلا
فطستنى من الضحك خاصة فى حوار النوكيا
هيه هيه ديه دماغك اليومين دول؟؟؟!!!!
ماشاء الله
انا بقى دماغي طوبة
و مش طوبة بس لأ ديه دبشة كماااان
الكلام اللى انت كاتبه ده إيه؟؟ظ
تريقه و لا بحق و حقيقى؟؟؟
علشان لو سخرية...
حقولك و الله اللى بيحصل منهم حاجه تفرس
و لو مش سخرية...
حقولك.......
ولا بلاش انا رأي مش بيعجب
سلااام
يعلن حزب الجبهة الديمقراطية عن عقد الجلسة الأدبية الثانية يوم الاثنين الموافق 21-7 في الساعة السابعة لمدة ساعة. نتحدث فيها عن نجيب محفوظ وهناك متسع لقراءة الأعمال الشخصية. العنوان: الدور الثالث عمارة الأوقاف ميدان الساعة شارع عبد العزيز فهمي الكائنة به سينما مصر. حزب الجبهة الديمقراطية. اسأل عن منتصر أو طارق.
بانتظاركم :)
موضوع ساخر وانا معاك في حاجات بس مش معاك في حاجات تانية انت مبالغ فيها..
صحيح بتخنق من الرسايل بتاعة فلان شاف رؤيا ولو بعت الرسالة دي لمعرفش كام واحد هيحصلك ايه ولو مبعتهاش هيحصلك ايه
بس رسايل ترديد الاذكار حاجة تانية...
اسلوبك كالعادة بيشد
بس بطل مبالغة :)
تحياتي :)
القرن الثالث الهجري كان من ازهي عصور الحضارة الاسلامية وكان فيه ترجمات واستحدثت فيه علوم جديدة وكان الخواجات بييجوا يتعالجوا ويتعلموا عندنا ببلاش
واللي يسافر العراق ومصر ده كانه دلوقت مسافر هارفرد او اوكسفورد
تحياتي
مش عارف هم تاعبينك فى ايه او مضايقينك فى ايه
وموضوع الحرام والحرام دة مجرد وسيلة للسخرية ... لكن اى شيخ فى الدنيا بيقول حلال وحرام .. لكن احنا عشان موافقين على الحلال اوك ونبدأ نتريق على الحرام
الموضوع على فكرة دمه مش خفيف خالص ... ولو كان ساخر فعلا او فيه لمحة من عمل أدبى كنت شجعته .. لكن انا مختلف معاك سواءا على المستوى الفكرى أو الأدبى
طبعا دة رأيى .. ممكن جدا يكون غلط ... ويمكن دة أول موضوع اقراه فى مدونتك الجميلة اللى انا متابع دايم ليها يضايقنى قوي كدة
أحمد مختار
دمت سعيدا
ربنا يسامحك يا محمد
اصبأت يا شيخ كيف تجرؤ وتنشر اسرار ابائك واجدادك من السلفيين المتعفنين المتشددين
فالبرعم الاخوانجى يجلس ليقاتل من خلف الكيبورد وحينما تواجهه فى الواقع يهرب ويتذبذب وان اصريت على المواجهه والحوار العقلى يتهمك بالكفر والزندقه وانك تجادل فى اوامر الله وحينما تساله عن الدليل الصريح لما يتبلى به على الله وعلى رسوله تجده هجم ولا صوت يعلو على صوت المعركة
تجدهم يجلسون يتشدقون ويفتون ويتبلون على الله والرسول باقوال لا حصر لها .. اختى السافرة اختى المنقبة خافى الله ... هو مش ينفع نطيع الله واحنا بنحبه ؟؟؟
مش بنفع نطيع الله واحنا بنحترمه ؟؟؟
ليه دايما بتخوفوا الناس من الله ؟؟؟
المعروف ان الدين حاجه بين العبد وربه ؟؟؟ انتوا ايه دخلكوا فيها مين ارسلكو تؤمرون وتنهون .. من ولاكم لطباعة كلمات مغلوطة وتحريم ما احل الله والاستشهاد بربع ايه قرانية او سطر من حديث شريف يوافق هواكم
ياخى اتنيلو
أتمنى انك تعمل سلسلة الإنجليزية بدون معلم.. وهبة الكتاب جنيه واحد
ههههههههههه
ههههههههههه
ههههههههه
هههههههههه
ايه ده يا بني حرام عليك طلعتهم كلهم كده لا يا محمد انا مش معك مش كل سلفي بيكون بالطريقه ديه هم صحيح عايزين العالم يتوقف عند احداث الماضي وفقط وان كل معاملاتنا تتفق فقط علي ماكان يحدث في الماضي بس مش لدرجتي اكيد برضه فيهم ناس بتحاول تكون سلفيه عصريه بس ازي انا ماشفتهش بس ممكن يكونوا موجودين
المهم لا تعمم يا اخ محمد لا تعمم
انت كتبت اسمي ليه انا من اول قلم هاقول اني معرفكش و لا عمري شفتك ولا دخلت مدونتك هههههههههههه
سلام
على اساس ان ده مش دين ولا تعاليم سماويه او على اقل القليل حريه شخصيه
اللى طول النهار والليل مسكنها شعار حيتنا ازاى نمارس حريتنا الشخصيه وان لازم يكون فى قدره على تقبل الاخر
لا خلاف ان السلفيه لها بعض الافكار البعيده كل البعد عن الطابع السمع للدين الاسلامى
لكن ده مش سبب ان احنا نستهذء بموضوع يخص فئه ما تتخذ من الدين واجهه لها على هذا النحو
فالاسلوب الساخر يمكنفى اى شى الا مثل هذه المواضيع
انت تخيد الكتابه يا محمد لا شكل فى ذلك
لكن اسمع لى ان اختلف معاك فى الاسلوب الذى تناولت بيه افكره التى تريد التعبير عنها
تحياتى لك وعفوا على الاطاله
انت ممتاز
ومشروع صحفى ناجح
او خلاص انت صحفى
وانا بحب اسلوبك
بس البوست ده
لأ
أنا ضدك فيه
مع انى ضد التشدد بس انت بتبالغ قوى
يعنى مثلاً
1-"ولا تنسى حفظ الأيات بنصها "
يعنى إيه؟؟
القرآن لازم يتحفظ بنصه
لأنك لو بدلت كلمه او حتى احياناً قريته غلط
بتبدل المعنى
انا مش حافظ القرآن للأسف
بس ده كلام ربنا
مش كلامى ولا كلامك
لازم يتقال بنصه
وأصلاً انا حاسس انك مقلل من حفظ القرآن
بس ده احساس من سخريتك
بس حاسس انه استحاله انك تعمل كده
علشان كده انا مش هاعلق عالحته دى
2-"من رأى منكم منكرا فليغيرة بيدة , فإن لم يكن بلسانه"
ماينفعش يابابا الكلام ده
ده حديث شريف
ومش حديث ضعيف
مش معنى ان الناس بتستخدمه غلط بس مش تجيبه بالطريقه دى وبالعرض ده
كده غلط جداً
3-بردو حاسس ان الأمر هنا عادى
الراجل خايف عليك (من وجهة نظره) وجايب لك كتاب علشان يهديك
يعنى بيحبك
حتى لو كانت الهديه بتضايقك
خدها وخلاص
معنى انه يديك كتاب علشان يهديك(من وجهة نظره) يعنى انه عايز يخليك زيه (اللى هو كويس من وجهة نظره) يعنى بيحبك
4-"الرسالة الإيمانية الرائعة التى تتحدث عن (سلمى) تلك الفتاة الفلسطينية الشابة التى إبتلاها الله بالشلل فى كل انحاء جسدها...."
الرساله دى أى حد بيبعتها
انا واحد صحبى مسيحى وصلتله بعتها
ماعرفش من باب الهزار او هو بعتها عادى
لكن دى مش لازم السلفى يكون باعتها
زى الاشتغاله اللى كانت بتقول ان كوكب المريخ هيظهر يوم كذا فى شهر كذا
وهو بيظهر كل 255 سنه
يعنى يا تلحق يا ماتلحقش
سلفى بردو اللى بعتها؟؟
مجرد اشتغاله زى اى اشتغاله
وحوارات نوكيا وكوكاكولا ده بردو مافيش دلائل ان الناس دى هى اللى مطلعاه
ممكن يكون ابن خالتى هو اللى مطلعها
او ابن عمتك
لكن مش لازم الناس دى
ونفس الكلام لحوار الرسايل
رساله جايللك زى رسالة اعلان زى رسالة موقع مش مظبوط
اللى بيزود الحوار ان سين بيبعتها لصاد وبيبعتهالك
يقوم صاد يبعتها لعين ويبعتهالك وعين يبعتها للام ويبعتهالك
وهكذا
5-اللبس انت بتبالغ فيه زى كل اللى فات
بيلبسوا عادى
يقصروا يطولوا هما حرين
انت مالك بيهم
ده لو بنت ماشيه من غير هدوم مش هاتقولها حاجه
لانها حريه شخصيه
ده نفس النظام
مالكش فى لبسه
وحوار حرام دى الحاجه الوحيد اللى انا معاك فيها
6-"حمانا الله وحفظنا من مرض التفكير"
أكيد ردى وصلك
مش لازم اكتبه هيكون زى اللى اتكتب
الناس دى مش كلها ملايكه ومش كلها وحشين
فى من ده على ده
مجتمع عادى
مش بيستاهل التريقه كلها دى
عيب يا محمد
دمت مبدعاً مادام فى موضوعات اخرى
Nsreen Bsunee
Sara El Eskafy
صبرى سراج
مصطفى فتحى
Desert cat
شكرا على تعليقاتكم الجميلة ودعمكم ليا .. والأهم : جرأتكم على المجاهره بالتأييد , بينما معظم الناس التانية خافت تعبر عن رأيها الحقيقى وإكتفت بكتابة رأيها فى إيميلات خاصة أو من خلال أنها تقولى على الماسنجر : الموضوع رائع لكن أعذرنى مش هقدر أكتب رأيى ده على البلوج .. أنا أخاف ينطولى ياعم وأنا ما صدقت بعيد عن أذى الناس دى .
وطبعا شكر خاص لمصطفى فتحى على نشرة نسخه من الموضوع عنده , وهى الخطوه الأجرأ على الإطلاق .. مصطفى كمان إتشتم هناك بس ده أصبح شىء عادى إن مصطفى يتشتم من أصحاب العقول فى راحه .. أظن ده شرف له إنه يتشتم من ناس زى دى .
للأسف إنت واقع فى أكتر مشكله ممكن حد يقع فيها : الخلط بين إتجاه مذهبى وبين الدين بشكل عام .. من حقى أسخر من السلفيه أو أصحاب الطرق الشاذلية مثلا , أما الإسلام فا مينفعش أسخر منه لإنه – صدق أو لا تصدق – الدين الذى أدين به . شكرا لتعليقك .
Rana
المبالغه هى الصفه الغالبه – بل الواجبه الوجود – فى الإسلوب الساخر بشكل عام , تخيلى مثلا لو أى مونولوجست مقلدش الفنانين بمبالغه هل حد هيضحك على أداؤه أو يحس فعلا بالعيوب الموجوده فى الشخصيات دى ؟ كلمينى عن مبالغتى فى الموضوعات الغير ساخره وساعتها هقتنع إنك بتتكلمى صح .. اما طالما ان الموضوع ساخر .. توقعى إذن المبالغه بلا حدود .
متهيالى الرد وصلك من شويه كتعليق على أخر بوست ليكى .. يارب يكون سوء فهم مش أكتر .
شخص
ياريت تراجع ردى على كلام رنا .. انا بنتقد سلوكيات معينه الصقتها انا للسلفيه .. كونت معترض على الكلام ده السلفيين بيعملوه او لاء ده مش محور نقاشنا بقدر ما محور سخريتى منصب على ( ........ ) الى بيعملو كده .. والمساحه مفتوحه بين القوسين عشان تحط إسم أى فئه تيجى على بالك .
أما عن كون الموضوع سطحى او عميق .. كل ما هنالك ان ده موضوع ساخر مش رساله دكتوراه .. بالتالى من حقى اطفو على السطح قليلا وإن لم أكن بالسطحيه التى تصورتها .
يعنى السطر ده هو الى ضايقك فى البوست ده كله ؟ ياترى ايه رايك فى باقى البوست؟
Hamlet
راجع ردودى السابقه يا أحمد مختار .. تقدر تشيل كلمة السلفيين وتحط مكانها اسم اى جماعه تحبها , أنا معترض على سلوكيات بتحصل فى مجتمعنا من بعض المتخلفين .. ايا كان اسمهم انا بسخر منهم فى البوست الى انت قريته ومعجبكش .. اما عن موضوع حرام حرام فا لازم تفهم ان البوست الساخر لازم يكون فيه مبالغه والا فعلا مش هيكون ساخر .. وردى على رنا تيسير متهيالى موضح النقطه دى بما فيه الكفايه . اما عن باقى كلامك فا اشكرك عليه , ولاننا شخصين مش شخص واحد فا اكيد هتيجى علينا اوقات مش هتعجبك بوستاتى .. لعل القادم أجمل .. تحياتى
أنا معممتش .. او بمعنى أصح تعميمى جه على الفئه الى بتتصرف التصرفات الى انتى شوفتيها دى .. متهيالى صعب واحد يشتم الناس فى المواقع السامحه بالتعليقات ويبعت ايميلات من عينه : شركه نوكيا تشتم الرسول ولما انا اقول عليه جاهل ومتخلف تقوليلى متعممش !
Weswes
النقاب مناسب للبيئة البدوية الصحراويه السعوديه .. اما فى مصر فاهو مجرد خيمه مع فتحتين للنظر .. جميل انك اتكلمتى عن الحريه الشخصيه فى الهدوم .. عاوز اقولك نقطه بسيطه : الحريه الشخصيه نمارسها مع الى بيعترف بيها .. اما البنت المنقبه الى بتحول حياة الى حواليها جحيم وتجبرهم بالأدب والإلحاح على انهم يكونوا زيها .. دى لازم منمارسش معاها الحريه الشخصيه لانها اول من هتكت حدودها .. كذلك الى بيحول حياه جاره القبطى او صاحبتها الى مش محجبه لجحيم .. دول لازم نعاملهم بنفس اسلوبهم .
أما عن فكره السخريه من الدين والسخريه من السلفيه .. راجعى ردى على Helsing فى البدايه .
تحياتى
كالعاده يا oss معترض على المبالغه .. ياريت تراجع ردى على رنا تيسير وفيه رد على تساؤلك عن المبالغه .
ورغم انى مش بحب افصص كل حرف فى موضوعاتى وبسيب جزء كبير من الفهم للقارىء , لكن لما جبت دلالات بالنص من الموضوع فا لازم ارد عليك .
1 – انا هنا بسخر من فكره الاكتفاء بحفظ النص بعيدا عن الاحساس بروح الايه ودى مشكله كبيره .. حفظ النص معلوش اى اختلاف , لكن المشكله فى ادراك روح الايه وهدفها .. وده الاهم .. وده الى مش بيعمله السلفيين . لكن طبعا مش بدعو لتغيير النص زى ما فهمت انت .
2 - انت محددتش يعنى ايه بالاسلوب وبالعرض ده ؟ هو انا غيرت فيه كلام أو ألست عليه او حاجه ؟ انت على طول الخط فاهم غلط انى بتريأ على الدين بينما انا بتريأ على الإستخدام الخاطىء للدين .. الفرق رهيب .
3 – لو اديت كتاب لمسيحى بينقد المسيحيه او كتاب لغير محجبه تدعوه فيها للحجاب دى اهانه مش حب ..
4 – بس انت مجاوبتش على سؤال مهم .. مين اول واحد كتبها ؟ اكيد شخص سلفى .. وحتى لو مش سلفى .. تعالا مننكرش ان الرسائل دى بتلقى اكتر كمية رواج لدى السلفيين .. حتى شوف المنتديات والجروبات كده وانت تفهم قصدى .
5 – الرد على النقطه دى محتاج انك ترجع لردين .. ردى على رنا تيسير بالنسبه لموضوع المبالغه وردى على wes wes بالنسبه لموضوع حريه التعبير وحريه ارتداء الهدوم .
6 – اكيد انا كمان ردى وصلك
بعت لي تعليق طويل مليان هجوم
وشوية شتيمة من فضله خيرهم
قال لي بسخرية انت ليه علقت عند مصطفى
ومعلقتش عند محمد حمدي
انت خايف
فضحكت من قلبي
وقلت أدي التعليق هنا أهو
أما صحيح أصحاب العقول في راحة
يرحمنا ويرحمكم الله
وأعتذر مقدماً عن طول التعليق
__________________
ما كتبه الشيخ محمد بن حمدي
هو نقد بناء
يجب طرحه للنقاش
فهناك عده مظاهر متشددة جدا أوردها
تستحق الوقف أمامها كثيراً لتصويبها
وهي تندرج تحت بند " السلوكيات"
فهي سلوكيات وليست منهج
مظاهر وليست أصول
فالدين ليس سطحياً
بل هو أعمق من ذلك
كونه علاقة بين العبد وربه
وقد يدخل فيها شبهه نفاق ورياء
إذا زاد التشدد عن الحد
والهجوم على الآخرين
وتكفيرهم
والذم فيهم
وإرهابهم
وترويعهم
قد يلقي بصاحبه في النار وليس الجنة كما يعتقد
وهنا يحضرني حديث وعن أبي هريرة قال
سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول
كان رجلان في بني إسرائيل متواخيين أحدهما يذنب
والآخر مجتهد في العبادة
فكان لا يزال المجتهد يرى الآخر على الذنب
فيقول أقصر
فوجده يوما على الذنب فقال له أقصر
فقال خلني وربي
أبعثت علي رقيبا؟
فقال: والله لا يغفر الله لك أو لا يدخلك الله الجنة
فقبض أرواحهما فاجتمعا عند رب العالمين
فقال لهذا المجتهد كنت بي عالما أو كنت على ما في يدي قادرا
وقال للمذنب: اذهب فادخل الجنة برحمتي
وقال للآخر اذهبوا به إلى النار
قال أبو هريرة والذي نفسي بيده لتكلم بكلمة أو بقت دنياه وآخرته
صحيح الجامع : 4455
***متواخيين أي متقابلين في القصد والسعي، فهذا كان قاصدا وساعيا في الخير وهذا كان قاصدا وساعيا في الشر
***أقصر من الأقصار وهو الكف عن الشيء مع القدرة عليه
__________________________
جاء للشيخ يوسف القرضاوي نفعنا الله بعلمه سؤالا عن الوسطية
عن مفهومها ومظاهرها في الإسلام
وتأثير ذلك على الفرد والمجتمع
وذلك على موقع إسلام أونلاين
فأجاب فضيلته إجابة طويلة شارحة للصدور
أقتطف منها جزءاً بسيطاً هنا
لكي تعبر عن وجهه نظري في الوسطية
والبعد عن التشدد والمغالاة من "بعض "
من يقولون أنهم ينتمون الى أهل السنة والجماعة
وهم أبعد الناس عن ذلك
فالدين ليس مظهراً وليس قشوراً
إن الدين منهجاً قويماً متكاملاً يوافق الفطرة
ويحافظ على مساحة للحرية ولاختيارات الإنسان
وإلا فلما سيحاسبنا الله
وعلى ما سيحاسبنا
فالإنسان مخير بأفعاله ومسير بقدره
وهنا أورد كلمات فضيلة العلامة
أسأل الله أن يطيل عمره وينفع به الإسلام والمسلمين
حيث قال في بداية رده على السؤال :-
الوسطية من أبرز خصائص الإسلام
ويعبر عنها أيضا بـ "التوازن"
ونعني بها التوسط أو التعادل بين طرفين متقابلين أو متضادين
بحيث لا ينفرد أحدهما بالتأثير
ويطرد الطرف المقابل
وبحيث لا يأخذ أحد الطرفين أكثر من حقه
ويطغى على مقابله ويحيف عليه
مثال الأطراف المتقابلة أو المتضادة
الربانية والإنسانية
الروحية والمادية
الأخروية والدنيوية
الوحي والعقل
الماضوية والمستقبلية
الفردية والجماعية
الواقعية والمثالية
الثبات والتغير
وما شابهها
ومعنى التوازن بينها
أن يفسح لكل طرف منها مجاله
ويعطي حقه "بالقسط" أو "بالقسطاس المستقيم"
بلا وكس ولا شطط
ولا غلو ولا تقصير
ولا طغيان ولا إخسار
كما أشار إلى ذلك كتاب الله بقوله
(والسماء رفعها ووضع الميزان، ألا تطغوا في الميزان، وأقيموا الوزن بالقسط ولا تخسروا الميزان) .
وعن موقف الاسلام من الوسطية قال :-
لقد كان موقفه فريدا حقا
لم يمل مع هؤلاء ولا هؤلاء
ولم يتطرف إلى اليمين ولا إلى اليسار
إن شارع هذا الإسلام هو خالق هذا الإنسان
فمن المحال أن يشرع هذا الخالق من الأحكام والنظم
ما يعطل فطرة الإنسان أو يصادمها
وقد خلقه سبحانه على طبيعة مزدوجة فردية واجتماعية في آن واحد
فالفردية جزء أصيل في كيانه
ولهذا يحب ذاته
ويميل إلى إثباتها وإبرازها ويرغب في الاستقلال بشؤونه الخاصة
ومع هذا نرى فيه نزعة فطرية إلى الاجتماع بغيره
ولهذا عد السجن الانفرادي عقوبة قاسية للإنسان
ولو كان يتمتع داخله بما لذ وطاب من الطعام والشراب
والنظام الصالح هو الذي يراعى هذين الجانبين
الفردية والجماعية
ولا يطغى أحدهما على الآخر
فلا عجب أن جاء الإسلام ـ وهو دين الفطرة ـ
نظاما وسطا عدلا
لا يجور على الفرد لحساب المجتمع
ولا يحيف على المجتمع من أجل الفرد
لا يدلل الفرد بكثرة الحقوق التي تمنح له
ولا يرهقه بكثرة الواجبات التي تلقى عليه
وإنما يكلفه من الواجبات في حدود وسعه
دون حرج ولا إعنات
ويقرر له من الحقوق ما يكافئ واجباته
ويلبي حاجته
ويحفظ كرامته
ويصون إنسانيته
والله أعلم
_____________________________
وبعد ما قاله فضيلة الشيخ نقول للمتشددين
افهموا صحيح الدين ثم تحدثوا عنه
ولا تكونوا أجهل من دابه وأنتم تتحدثون في أمور دينكم
فالتدين ليس بالصوت العالي
والسب
والهجوم
إن الإسلام دين حرية مسئولة
يحفظ للإنسان مساحة شاسعة من الاختيار
فالجنة موجودة والنار أيضاً
يمكن أن تعمل عمل أهل الدنيا فتموت على عمل أهل النار
فتدخل النار أو العكس
وهنا هذا ليس بقدر
بل هو اختيار
وإلا فلم سيحاسبنا الله
إن كانت الأفعال والاختيارات قدر ؟!
إن الدين ليس فرقاً
وطوائف
وشيعاً
إن الدين واحد
يجمع ولا يفرق
دين سماحة لا تجهم
عدل وليس ظلم
يحترم الأخر ولا يقصيه
دين إعمال العقل
والتفكر
والاجتهاد
بعيداً عن التعصب
والعنف
والاغتيال الفكري
والإيذاء النفسي
لمجرد الاختلاف
أسف للإطالة
ازيك ياشيخ؟اول مره ليا في مدونتك جبت اللينك من عند الصديقه العزيزه قطه الصحراء
بجد اللي انت كاتبه في الجون
انت اتكلمت علي واقع للأسف موجود
سعيده اني لاقيت حد بيتكلم عن السلفيه و بيحاول يكشفهم علي حقيقتهم
تحياتي ليك و لأبداعك
كويس انى فهمتك غلط فى 1 و 2
وبالنسبه لـ3 ماشى معاك
4- انت بتتكلم على الرواج دلوقتى مع انك كنت بتتكلم على كثرة الرسايل
هى رسايل تغيظ
بس اللى بيبعتها مش لازم سلفيين
وكون انها ليها رواج فى الجروبات والمنتديات فدى حريه شخصيه ليك انك تدخل او ماتدخلش
5-دى لأ
انت بتقول لـweswes ان اللى مش بتدى حريه شخصيه للناس وعايزه تخلى اللى حواليها منقبات دى ماتستاهلش انها تاخد الحريه الشخصيه
طاب بأه عليك وعلى البنات اللى مش لابسين حاجه وبيتريقوا على المحجبات وبيشدوهم معاهم
مش دول بردو مايستاهلوش الحريه الشخصيه
فى سؤال انا عايز اسأله ليك
إيه وجهة نظرك عن الحجاب
؟؟
تحياتى على ردك
وياريت ماتعتبرش كل اللى بيهاجمك من المتشددين المتعصبين اللى شويه وهيفجروا مصر
تحياتى كمان مره
حصل خير يا فندم .. ويجعله عامر
اجندا حمرا :
بجد انا فرحان جدا بوجود تعليق ليكى عندى .. انتى من الادمغه الى انا بحترمها جدا .. صحيح مش متابع دايم ليكى بس طبعا قريتلك كتير قبل كده واعجبت بدماغك جدا
دى زيارتك الاولى .. ويارب متكونش الاخيره .
تحياتى
أحمد أبو القاسم :
هو أنا بقيت مرعب اوى كده لدرجة الناس بتخاف تحط تعليقات عندى ؟ يا سيدى تعليقك منور هنا زى ماهو منور عند مصطفى بالظبط .
حبيت يكون ردى عليك فى رد منفرد .
بالنسبه للنقطه رقم اربعه .. الرواج دليل على الإقتناع .. مثلا رسايل من نوعيه : لا تحاكموا الاخوان محاكمه عسكريه دى بتلاقى رواج اكبر فى مواقع الاخوان المسلمين لان السواد الاعظم من الاخوان مقتنعين بده .. الاقتناع والرواج وجهان لعمله واحده يا سيدى . بالتالى رواج الرسايل دى لما يكون فى منتديات او جروبات تتصف بالسلفيه يبقا السلفيين هما الاكتر اقتناعا بهذا السخف .
نقطه رقم خمسه : أنا عمرى ما شفت بنت مش محجبه بتشد حد لعدم التحجب .. أما عن التأليس فدايما بيكون تأليس الغير محجبات على المحجبات ناتج من ان المحجبات هما الى السوا عليهم الاول .. من الاخر يا (اوس) الضربه الاولى دايما بتكون من المتشددين دينيا .. بالتالى متلومنيش على رد فعلى كدفاع عن كرامتى أما لو افترضنا ان بنت مش محجبه محترمتش الحريه الشخصيه لواحده محجبه والست عليها او شديتها فى طريقها فا دى انا كمان اطبق عليها مبدأ عدم أحترام الحريه الشخصيه زى ما وضحت فى الرد السابق تمام .
وجهه نظرى عن الحجاب تستحق بوست كامل مش مجرد كومنت .. لكن باختصار شديد انا مع حجاب الجسد وليس حجاب العقل ...
تحياتى ليك .. وانا مش محور الكون والى بيهاجمونى مش كلهم متشددين ولا حاجه .. ده انت اهو بتهاجمنى بذوق وادب وانا معنديش اى حاجه ضدك بالعكس نفسى نكون اصدقاء
تحياتى
بس في شيء اسمو "إحترام الثقافات" لو تسمع عنو
:)
اسلوبك مضحك
تحياتي
لكن اما معترضة
ما تستعجيش
اصلا انا مش فاهمة يعنى ايه سلفيه
ومش عاجبانى الكلمة ولا التعبير
وكلامك عنهم اعتراف بوجودهم
يا ابنى عاملهم على انهم هوا .. هوا وبس
ناس عجيبة عايشة فى زمن عجيب تحمل افكار عجيبة وتسلك سلوكيات عجيبة
والأعجب ان يعينوا نفسهم وصاة على المجتمع والناس
مرة كنت فى البنك وشفت واحدة منقبة راحت قعدت جنب بنتين فى العشرينات تقريبا
وعمالة تقنعهم انهم يتحجبوا
ولما ما اقتنعوش شخطت فيهم وقالت يعنى انا انا احبس ابنى اللى عنده 17 سنة فى البيت بسبب سفوركم وكفركم وقامت
متخلفة وحلال فيها الإرهاب
:)
مرة تانية
دخلت محل ورد اجيب ورد انا وبنتى اللى عندها 5 سنين عشان تقابل باباها فى المطار ببوكيه ورد
البائعة منقبة .. جذبت وردة صفراء ومدت يدها الى ابنتى لتعطيها الوردة
ورغم حب ابنتى الفطرى للزهور
ورغم اعجابها الشديد بألوانها الزاهية
و ولعها الخاص بالورد الأصفر اللون
خافت البنت ورجعت خطوتين لورا ومسكت فية ولم تنطق بكلمة
وحاولت ان اهدئها قائلة ما تخافيش يا حبيبتى دة طنط زيها زينا
وطلبت من البنت انها ترفع النقاب حتى تطمئن نور بنتى
لكنها رفضت .. وقالت لا اخالف شرع الله فى صوت قاسى اخاف ابنتى اكثر
وعجبى
بجد بوست جامد جداااااااا
واسلوبك جميل اوى
وحلوه اوى حكايه الراجل الغنى اللى فلس وجالو تسلخات
انااول مره ادخل المدونة وان شاء الله متابعاك
تحياتى
والكثير يؤخذ منه ويرد عليه
وبالنهاية هناك حريات
ولكن برأى الشخصي لديك الكثير من المقالات التى تعكس سوء فهمك وتحليلك للواقع مثل كثير من الناس
لو كنت هاجمتهم بشكل مباشر مكنش هيبقى مؤثر كده
التدين مش هوه المشكلة ومش كل من قال قال الله وقال الرسول يبقى نبى
المشكلة اننا مبقيناش ندى العيش لخبازه
اى واحد بيتكلم بالدين يبقى من حقه يقول رايه وكمان يصدر احكام فى اى حاجة
السياسة والاقتصاد او حتى الطب
حاجة وسخة
السلف الصالح اجدع ناس بس فيه ناس محسسنى ان الاسلام كان فعلا ناقصه ابو جهل وهما نفسهم يعوضونا عنه
لهم دينهم ولنا دين
قريت موضوعك كويس وقريت كل تعليقات الناس وردودك.. عشان كدة مش هاتكلم فى حاجات كتير
خاطبوا الناس على قدر عقولهم..
أنا كواحد متضايق من تصرفات السلفيين المبالغة دى مش محتاج أسمع كم السخرية ده ولا بالطريقة دى .. مش معنى السخرية إنك تبالغ .. انت عارف إن كل عمل أدبي أو صحفي أو تدويني أيا كان تصنيفه فهو له منطقه الخاص حتى لو كان هو أصلا غير منطقى (ساخر) وموضوعك مكانش محتاج كم السخرية المبالغ فيها دى ..
لكن طبعا لو انت بتخاطب السلفيين نفسهم أو اللى مقتنعين بيهم (وماظنش إن ده هدفك خالص مع إن مخاطبتهم هى الأساس لأن هما اللى محتاجين ان فكرهم يتغير) فانت طبعا وقعت فى غلط رهيب لإنك ماكلمتهمش بالاحترام اللى يخليهم يسمعوك أبدا.. فين أدب الاختلاف ؟
انت كواحد متضايق أكيد عاوز تغير الوضع اللى حواليك.. لكن سامحنى انت كدة ماغيرتوش.. انت كدة زودت الطين بلة
اللى متضايق فضل متضايق و ضحك وخلاص
و اللى مقتنع بفكرهم ولا هاتهزه كلمة منك .. لأنك ماناقشتش .. اتريقت وبس
أنا فطست من الضحك على فكرة .. بس لما جيت أدور على نتيجة.. مالقتش
أحييك على سخريتك .. لكن فكرتك (لو كان موضوعك يتضمن فكرة) معرفتش أستخلصها وسط الضحك ده كله
تحياتي
الجماعات دول بيرفضوا يسمعوا من أي حد غير من الشيخ فلان وفلان
ويشترط أنهم ميكونوش أزهريين
عشان آل إيه مبيعترفوش بيهم
وبيعملولهم غسيل مخ
أنا مرة ركبت ميكروباص
وكان حاطط شريط لشيخ أول مرة أسمع عنه
بيتكلم على أن العمل مش عبادة
وأننا لازم نسيب أشغالنا ونقعد في المسجد ليل نهار
وبيقنعنا بكدة
ده كلام ده؟!!!
فى السخريه ف موصوع دينى
ولا التريقه على الاحاديث النبويه الشريفه
عن فلان عن فلان
عن محمد ابن حمدى
بتتريق حضرتك
بتشبه نقسك
بالرسول
محمد ابن حمدى قال
المفروض واحد زيك بيكتب ف جريده
تبقى دماغه اكبر من كده شويه
ويعرف لسانه ده هيوديه فين
بصراحه
انا وقفت عند نصف البوست ومقدرتش اكمل
لانى بصراحه حسيت انى هشمقز من نفسى قوى لو كملت البوست
واضح انك مش عارفايه هى السلفيه ومين اهل السلف
وياريت اللى ميعرفش حاجه ميتكلمش عنها
وهو حديث الرسول من راى منكم منكرا فليغيره
بيدعوا للتحكم ف حياه الناس
ما شاء الله خبرتك الدينيه تكاد تكون معدومخه
لان لو عندك خبره ف الدين مكنتش تقول كده
استغفر الله العظيم
ربنا يهدى
اولا انا لايهمنى انك تنشر التعليق ده او لا
بس انا اتفرست وانا بقراء البوست ومقدرتش اسكت انت اولا متعرفش يعنى ايه سلفى او السلفيه السلفيه هى اتباع منهج السلف الذى كان عليه الرسول صلى الله عليه وسلم واصحابه وهى ليست دعوه للتخلف والرجعيه كما يقال ولاكن الله عز وجل ارسل رسوله صلى الله عليه وسلم لنتبع ماجاء بيه كما انزل فى كل العصور والازمان
اولا انت اتريقت على دينك مش على السلفيه
لما قلت (عن ساره بنت الإسكافى عن صبرى بن سراج عن إيناس بنت لطفى عن مصطفى بن فتحى قال : سمعت محمد بن حمدى يقول : أخى السلفى , إختى السلفيه )هذه هى طريقة اسناد الاحادث الشريفه التى لولها لما عرفنا اين الصحيح من الموضوع من الحسن وضعها اقوام هم ساده هذا الكون افتخر بهم الكفره قبل المسلمين
وبقى انت مش عجبك القرن الثالث الهجرى الذى كان فيه اناسا ضحوا بأرواحهم حتى يصلك هذا الدين على طبق من ذهب مش عجبك عقلهم وعقليتهم الذين قال الله فيهم (رضى الله عنهم ورضوا عنه ذلك لمن خشى ربه)
مش عجبك انك يكون معاك كتب فى جيبك تدعو بها الى الله (وادعوا الى سبيل ربك بالحكمه والموعظه الحسنه) ده لو واحد بس نفعه كتاب انت اعطيته له هداه الله به كان لك اجر اعماله الصالحه فى ميزان حسناتك
ومن حقك تتريق على النقاب علشان عجبك منظر عرى بنات المسلمين الى فى الشوارع
(ياايها النبى قل لازواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن )روح اقراء التفسير
وكمان بتتكلم على النار كانها ولا حاجه الناس الى انت بتتريق على عقليتهم دول ومش عجبينك كان الواحد فيهم لما يسمع عن النار كان يبكى ويقشعر جلده كانها لم تخلق الا له وانت تقول( إتقوا الله .. والله العظيم يوم القيامه ولا حاجه من دى هتنفعكم وهتتحمروا فى نار جهنم ولا السمك المقلى )
ياخى تادب مع الله
وبتتريق على الحديث وتقول نخله نخلتين ثلاث نخلات لعبه هى ولا ايه بالظبط
مش خايف ربنا يحرمك من الجنه بسب كلمه زى دى
اما بقى حرام حرام حرام السلف لايحرمون الا ماحرم الله ولا يحلون الا ما احل الله
تب الى الله عز وجل قبل ان تندم يوم القيامه على كل كلمه كتبتها هنا الا ان يغفر الله لك
قال رسول الله ان الرجل ليتكلم بالكلمه لايلقى لها باللا يهوى بها فى النار سبعين خريفا )او كما قال صلى الله عليه وسلم
بس مش هتتحمر فيها لان الله يقول (كلما نضجت جلودهم بدلناهم جلودا غيرها ليذوقوا العذاب
اسأل الله لك الهدايه وابقى شوف حاجه تانيه غير الدين اتريق عليها
اما تعليقات الذين اعجبهم الموضوع وماتوا من الضحك فلا تعليق
الذي تربطنى به رابطة الإسلام وكفى بها قوة
والذي للأسف رأيت منه تعدي على شئ لا يعرف مفهومه
هل تعرف اخى من هم السلف
هم كل صالح المسلمين ممن ماتوا
يعنى لو انت بتتعدى على السلفية كمنهج فأنت تتعدى على منهج النبي رسولك وحبيبك صلى الله عليه وسلم
ومنهج كل الصحابة والتابعين
أخى لا تجعل كرهك لتصرفات بعض الناس يجعلك تتعدى على منهج لم يفهموه جيدا
اتمنى منك أن تراجع مرة أخرى مفهوم المنهج السلفي وأصوله وقواعده لتعرف الفارق بين المنهج السلفي وبعض من ينتسبون الى السلفية
أتركك لمراجعة هذه المادة القيمة جدا جدا
بالله أخى الحبيب تسمعها
اسف نسيت الرابط
http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson&iw_a=view&lesson_id=385
بلاش تجيب لنفسك ذنوب انتا مش ادها
راجعة ان شاء الله بعد التمعن في موضوعك الخطير ده
ثم هل اسم المدونة مركب على آية (لكم دينكم ولي دين)؟؟؟
ليست السخرية حجة لتبرير ذلك, فقد سخر قبلك بالنبي والقرآن فقالوا (إنا أعطيناك الوحواح ) وغيروا ( إنا أعطيناك الكوثر)...
فانتبه ياهذا فإنك تخطوا في الظلام بطريق وعر
والله المستعان
رددت عليكم عندي
لان كل الكلام ال هقوله اكيد اتقال قبلي
لكن مينفعش اعدي ومعلقش
ربنا يهدينا ويهديك
ونشوف الدنيا وديننا بنظره احسن
اسلوبك حلو وجميل لكن بلاش في الدين بالله عليك
هو انت علشان بتكره السلفية تقوم تلزق فيها اللي مش منها وكمان بعض الحاجات اللي السلفية بتحاربها (زي موضوع الرسالة اللي لو ما ارسلتهاش لعشرين واحد هايحرالك مش عارف ايه)
وايه كمان حكاية البنطلون الجينز والقماش دي ؟ انت عمرك ما شفت سلفيين قبل كده وماتعرفش ان معظم السلفيين بيلبسوا البناطيل والبدل والحاجات اللي الناس العادية بتلبسها، ولا انت بس بتتنلى على الناس وخلاص، وإذا كان فيه شوية شباب سلفيين بيعملوا حاجات مزعجة او غلط زي اغراق الايميلات بالرسايل بتاعة الذكر وما إلى ذلك فأنا باعترض عليه زيك بالضبط ، بس باعترض على الفعل ده مش على السلفية وهما بيعملوا كده لان دماغهم كده مش لانهم سلفية، ولما أي سلفي يعمل حاجة غلط ماتلزقها في السلفية وتقول انك لازم تعمل الحاجة دي علشان تبقى سلفي وكل السلفية بيعملوا كده،
وهاضرب لك مثل عكسي علشان تفهم كلامي
واحد مصري ومتجوز رقاصة، ينفع اقول كل المصريين مشغلين حريمهم رقاصات، وانك ماتبقاش مصري لو ماشغلتش مراتك رقاصة،
والنقد الهادف ماينفعش يبقى بالسخرية والاستهزاء والتلفيق ، وطبعاً الخطورة أكبر لو كان ده بيمس الدين، عايز تكتب كتابات ساخرة اكتب في اي حاجة في الدنيا بس لما تيجي تكتب في الدين لو سمحت استخدم العقل والمنطق فقط وخلى السخرية دي على جنب
kol haga feeha so trueeeee
i love it
bs 3ndy e3terad wa7ed ely enta kateb 3nhom dool " moda3y salafya w tadyoon " w homa lel asaf mot7'alefeen fekryan
i admire the accuracy of ur description (Y)(Y)(Y)
The funniest thing is that some replies involves warning and same attitude that u were sarcastic about :D:D
...lol
i guess u r sarcastic because u feel bitter , u hate what we have reached :S
laki allah ya Masr ......
Keep it up :)
سيدي العزيز لقد اصبت كبد الحقيقة في رأيك عن فئة من الناس تتمسك بقشور الدين ولا تجرؤ على الغوص في اعماقه والادهى نت دلك انهم يحاولون ان يكونوا أأمة الهداية مع العلم انه هناك علماء في السلفية لهم الاحترام على علمهم وبحثهم وانا لست سلفي على اية حال ولكن للدقة يجب التوضيح ولكن صار هناك الكثير من المتقولين على الله عز وجل وليس في عقولهم الا الجهل والسطحية و التخويف من الله ونسوا ان الله تعالى قرن اسمه بالرحمة في بسم الله الرحمن الرحيم ولم يقل وهو القادر بسم الله المنتقم الجبار على كل حال للدين يتبعون هدا الطريق من الجهلة اقول لهم اقرؤا كتاب الله تعالى لتجدوا انه يطلب من الناس ان يستعملوا عقولهم في ثلاثمائة موقع افلا يتفكرون افلا يعقلون....وغيرها من الايات الكريمة وفي الحديث القدسي قال الله تعالى من عبدني على جهل فكأنما عصاني وما اكثر الجهلة وانا عتدي سؤال للاشخاص اللي بيقولوا انه الخمار فريضة ليه لازم على الست اللي بدها تصلي انه تكشف وجههاوكفيها وكدلك في مكة الكرمة ليس هناك خمار بل الحجاب العادي اليس الانسان احشم ما يكون وهو بين ايدين ربه
على كل هدا رأيي وانا بشكرك على جرأتك في طرح الموضوع والله يعينك
سؤال بسيط جدا أرجو الاجابة عليه.
ماهو الفرق بين كل من
السلفية
التبليغ والدعوة
الصوفية
الاخوان المسلمين
؟؟
وردك علي هذا السؤال قد يـُقلل من طول حوار كنت أود كتابته.
تحياتي
أسامة
بس المقال ده فيه كمية مغالطات مستفزة متعمدة أو عن جهل أصيل
احنا ناخد من كل حاجه شويه ونلمهم على بعض وننسبهم لحد ونعملهم موضوع
ده اسمه زفت يا حبيبي .. زفت وقطران كمان